آموزش استفاده از CQRS و Mediator در Asp.Net Core

mediator-cqrs-microservice-mediatr

قبل ار اینکه به پیاده سازی CQRS بپردازیم کمی به علت استفاده از آن میپردازیم. هدف از استفاده از الگوی CQRS (Command and Query Responsibility Segregation) کدنویسی بهینه تر در بخشهایی از پروژه که دارای پیچیدگی زیادی دارند می باشند.

قبل ار اینکه به پیاده سازی CQRS بپردازیم کمی به علت استفاده از آن میپردازیم. 
هدف از استفاده از الگوی CQRS (Command and Query Responsibility Segregation) کدنویسی بهینه تر در بخشهایی از پروژه که دارای پیچیدگی زیادی دارند می باشند.لذا در این بخش بصورت خیلی ساده و به دور از هرگونه توضیحات اضافه که فقط باعث سختتر شدن فهم مطالب برای شما هنرجویان میشود ، خواهیم پرداخت.
در این سناریو پیاده سازی عملیات  CRUD برای موجودیت Product  با استفاده از CQRS و Mediator انجام خواهد شد.
دقت داشته باشید هنگام پیاده سازی عملیات  CRUD با استفاده از الگوی CQRS ، عملیات خواندن داده ها (Read) را درون پوشه Query قرار می دهیم و سایر دستورات  ( Insert  / Update یا Delete  ) را درون پوشه Comman قرار می دهیم لذا در این مثال پس از ایجاد پروژه یک پوشه به نام CQRS ایجاد میکنیم و سپس درون آن پوشه ای به نام ProductCommandQuery و درون آن دو پوشه به نامهای Command  و Query ایجاد میکنیم.
در این مثال موجودیت Product با صفات زیر را در نظر بگیرید.

 نکته : تنظیمات رشته اتصال درون app.setting  و عملیات Migration  انجام شود.
برای فراخوانیهای سرویسهای درون CQRS از یک واسط به نام Mediator استفاده میکنیم لذا در این قسمت از برنامه از طریق nuget کتابخانه مورد نظر را به پروژه اضافه میکنیم. 

 پیاده سازی الگوی ریپازیتوری(Repository) : 
درون پوشه ای به نام Repositositories کلاسی به نام IRepository ایجاد میکنیم و اینترفیس IProductRepository را بصورت زیر ویرایش میکنیم.

البته بر اساس نیاز میتوانید امضای متدهای بیشتری را درون آن قرار دهید.
سپس درون پوشه Repositories کلاس  ProductRepositories را بصورت زیر درج میکنیم.

پیاده سازی UnitOfwork : 

جهت جدا سازی عملیات ذخیره سازی داده ها از الگوی Repository باید از مفهوم UnitOfWork استفاده نماییم. برای پیاده سازی آن ابتدا یک  اینترفیس به نام IUnitOfwork  بصورت زیر ایجاده میکنیم.

سپس کلاس UnitOfwork را بصورت زیر درج میکنیم.

برای پیاده سازی عملیات ذخیره سازی داده با استفاده از CQRS کلاسی به نام SaveProductCommand درون پوشه Command ایجاد میکنیم.

 کلاس SaveProductCommand برای دریافت داده ها از ورودی مورد استفاده قرار میگیرد لذا باید از این کلاس جهت پر کردن مقادیر ورودی استفاده کنیم.
کلاس SaveProductCommandResponse جهت بازگرداندن خروجی مورد استفاده قرار میگیرد لذا شما بر اساس نیاز پروژه فیلدهای مورد نظر را تعریف نمایید.
کلاس SaveProductCommandHandler جهت اجرای دستورات با استفاده از  mediator مورد استفاده قرار میگیرد. که با فراخوانی متد Handle آن دستورات اجرا شده و داده ها درون دیتابیس ذخیره میشود.
اکنون یک Api به نام ProductController جهت استفاد و اجرای برنامه بصورت زیر ایجاد میکنیم.

 دقت نمایید با استفاده از mediator سرویس مورد نظر را درون متد Send اجرا میکنیم.