مخفف عبارت Business Process Model & Notation است و به معنی مجموعه ای از علائم و اشکال گرافیکی برای مدلسازی فرآیندهای کسبوکار است. با استفاده از این زبان نمادین میتوان فرآیندهای کسب و کار را مدلسازی کرد
یک مدل استاندارد فرآیند کسبوکار و نمادگذاری (BPMN) به کسبوکارها توانایی درک رویههای تجاری داخلی خود را در یک نماد گرافیکی میدهد و به سازمانها این توانایی را میدهد که این رویهها را به شیوهای استاندارد ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، نماد گرافیکی درک همکاری های عملکردی و معاملات تجاری بین سازمان ها را تسهیل می کند. این تضمین میکند که کسبوکارها خودشان و شرکتکنندگان در کسبوکارشان را درک میکنند و سازمانها را قادر میسازد تا به سرعت با شرایط جدید تجاری داخلی و B2B سازگار شوند.
عناصر BPMN
یکی از محرک های توسعه BPMN ایجاد یک مدل ساده و قابل درک است
مکانیزم ایجاد مدلهای فرآیند کسبوکار، در حالی که در عین حال قادر به مدیریت پیچیدگی ذاتی است
به فرآیندهای کسب و کار رویکرد اتخاذ شده برای رسیدگی به این دو الزام متضاد، سازماندهی بود
جنبه های گرافیکی نماد به دسته های خاص. این مجموعه کوچکی از دستهبندیهای نماد را فراهم میکند تا خواننده
یک نمودار BPMN می تواند به راحتی انواع اصلی عناصر را تشخیص دهد و نمودار را درک کند. در چارچوب
دسته بندی عناصر، تغییرات اضافی و اطلاعات را می توان برای پشتیبانی از الزامات پیچیدگی اضافه کرد
بدون تغییر چشمگیر ظاهر و احساس اصلی نمودار.
پنج دسته اصلی عناصر عبارتند از:
1- جریان اشیاء (Flow Objects)
2- داده ها (Data)
3- اتصال اشیاء (Connecting Objects)
4- شناورها (Swimlanes)
5- مصنوعات (Artifacts)
Flow Object ها عناصر گرافیکی اصلی برای تعریف رفتار یک فرآیند تجاری هستند.
سه جریان وجود دارد
اشیاء:
1- رویدادها (Events)
2- فعالیت ها (Activities)
3- دروازه ها (Gateways)
28 مدل نماد فرآیند کسب و کار، نسخه 2.0
داده ها با چهار عنصر نشان داده می شوند:
1- اشیاء داده (Data Objects)
2- ورودی داده ها (Data Inputs)
3- خروجی داده ها (Data Outputs)
4- فروشگاه های داده (Data Stores)
چهار راه برای اتصال Flow Objectها به یکدیگر یا اطلاعات دیگر وجود دارد. چهار اتصال وجود دارد
اشیاء:
1- دنباله جریان (Sequence Flows)
2- جریان پیام (Message Flows)
3- انجمن ها (Associations)
4- انجمن های داده (Data Associations)
دو روش برای گروه بندی عناصر اولیه مدل سازی از طریق “Swimlanes” وجود دارد:
1- استخرها (Pools)
2- خطوط (Lanes)
مصنوعات برای ارائه اطلاعات اضافی در مورد فرآیند استفاده می شوند. دو مصنوع استاندارد شده وجود دارد، اما
مدلسازها یا ابزارهای مدلسازی میتوانند هر تعداد مصنوع را که لازم است اضافه کنند. ممکن است تلاش های BPMN بیشتری وجود داشته باشد
برای استاندارد کردن مجموعه بزرگتری از مصنوعات برای استفاده عمومی یا برای بازارهای عمودی. مجموعه فعلی مصنوعات
شامل می شود:
• گروه (Group)
• حاشیه نویسی متن (Text Annotation)
عناصر مدل سازی اولیه BPMN
لیستی از عناصر اصلی مدل سازی را که با نماد نشان داده شده اند را نمایش می دهد.
Notation | Description | Element |
رویداد یک رویداد چیزی است که در طول یک فرآیند (به صفحه 238) یا یک طراحی رقص (به صفحه 339 مراجعه کنید) “اتفاق می افتد”. این رویدادها بر جریان مدل تأثیر میگذارند و معمولاً یک علت (محرک) یا تأثیر (نتیجه) دارند. رویدادها دایرههایی با مراکز باز هستند تا به نشانگرهای داخلی اجازه دهند محرکها یا نتایج مختلف را متمایز کنند. سه نوع رویداد وجود دارد، بر اساس اینکه چه زمانی بر جریان تأثیر میگذارند: شروع، متوسط و پایان. | Event رویداد | |
فعالیت یک اصطلاح عمومی برای کاری است که شرکت انجام می دهد (به صفحه 151 مراجعه کنید) در یک فرآیند. یک Activity می تواند اتمی یا غیر اتمی (ترکیبی) باشد. انواع فعالیت هایی که بخشی از یک مدل فرآیند هستند عبارتند از: Sub-Process و Task که مستطیل های گرد هستند. فعالیتها هم در فرآیندهای استاندارد و هم در رقص استفاده میشوند. | Activity فعالیت | |
یک دروازه برای کنترل واگرایی و همگرایی جریان های دنباله ای در یک فرآیند (به صفحه 145) و در یک رقص (به صفحه 344 مراجعه کنید) استفاده می شود. بنابراین، انشعاب، دوشاخه، ادغام و پیوستن مسیرها را تعیین می کند. نشانگرهای داخلی نوع کنترل رفتار را نشان خواهند داد. | Gateway دروازه | |
یک جریان توالی برای نشان دادن ترتیب انجام فعالیت ها در یک فرآیند (به صفحه 97) و در یک رقص (به صفحه 320 مراجعه کنید) استفاده می شود. | Sequence Flow جریان دنباله ای | |
یک جریان پیام برای نشان دادن جریان پیام ها بین دو شرکت کننده که آماده ارسال و دریافت آنها هستند استفاده می شود (صفحه 120 را ببینید). در BPMN، دو Pool مجزا در یک نمودار همکاری نشان دهنده دو شرکت کننده خواهند بود (به عنوان مثال، PartnerEntities و/یا PartnerRoles). | Message Flow جریان پیام | |
یک انجمن برای پیوند دادن اطلاعات و مصنوعات با عناصر گرافیکی BPMN استفاده می شود (به صفحه 67 مراجعه کنید). حاشیه نویسی های متنی (به صفحه 71 مراجعه کنید) و سایر مصنوعات (به صفحه 66 مراجعه کنید) را می توان با عناصر گرافیکی مرتبط کرد. یک نوک پیکان روی انجمن در صورت لزوم، جهت جریان (به عنوان مثال، داده) را نشان می دهد. | Association اتحادیه | |
یک Pool نمایش گرافیکی یک شرکت کننده در یک همکاری است (به صفحه 112 مراجعه کنید). همچنین به عنوان یک “swimlane” و یک محفظه گرافیکی برای پارتیشن بندی مجموعه ای از فعالیت ها از سایر Pool ها، معمولاً در زمینه موقعیت های B2B عمل می کند. یک Pool ممکن است دارای جزئیات داخلی باشد، به شکل فرآیندی که اجرا خواهد شد. یا یک Pool ممکن است جزئیات داخلی نداشته باشد، یعنی می تواند یک “جعبه سیاه” باشد. | Pool استخر | |
Lane یک پارتیشن فرعی در یک Process است، گاهی اوقات در یک Pool، و تمام طول فرآیند را، به صورت عمودی یا افقی (به صفحه 305 مراجعه کنید) گسترش میدهد. خطوط برای سازماندهی و دسته بندی فعالیت ها استفاده می شود. | Lane مسیر | |
اشیاء داده اطلاعاتی در مورد آنچه که فعالیت ها برای انجام نیاز دارند و/یا آنچه را که تولید می کنند ارائه می دهند (به صفحه 205 مراجعه کنید)، اشیاء داده می توانند یک شی منفرد یا مجموعه ای از اشیاء را نشان دهند. دادههای ورودی و خروجی دادهها اطلاعات یکسانی را برای فرآیندها فراهم میکنند. | Data Object شی داده | |
از یک پیام برای نشان دادن محتوای ارتباط بین دو شرکت کننده استفاده می شود (همانطور که توسط یک PartnerRole تجاری یا یک شریک تجاری تعریف شده است – به صفحه 93 مراجعه کنید). | Message پیام | |
گروه گروهی از عناصر گرافیکی است که در یک دسته قرار دارند (به صفحه 70 مراجعه کنید). این نوع گروه بندی بر جریان های دنباله ای در گروه تأثیر نمی گذارد. نام دسته بر روی نمودار به عنوان برچسب گروه ظاهر می شود. دسته ها را می توان برای اهداف مستندسازی یا تجزیه و تحلیل استفاده کرد. گروه ها یکی از راه هایی هستند که در آن دسته بندی اشیا را می توان به صورت بصری در نمودار نمایش داد. | Group (a box around a group of objects within the same category) گروه (یک جعبه در اطراف گروهی از اشیاء در همان دسته) | |
حاشیه نویسی متن مکانیزمی برای یک مدل ساز است تا اطلاعات متنی اضافی را برای خواننده نمودار BPMN فراهم کند (به صفحه 71 مراجعه کنید). | Text Annotation (attached with an Association) حاشیه نویسی متن (پیوست به انجمن) |
عناصر مدل سازی پیشرفته BPMN
فهرست گسترده تری از مفاهیم فرآیند کسب و کار را نشان می دهد که می تواند از طریق نماد مدل سازی فرآیند کسب و کار به تصویر کشیده شود.
Notation | Description | Element |
Event یک رویداد چیزی است که در طول یک فرآیند (به صفحه 238) یا یک طراحی رقص (به صفحه 339 مراجعه کنید) “اتفاق می افتد”. این رویدادها بر جریان مدل تأثیر میگذارند و معمولاً یک علت (تریگر) یا تأثیر (نتیجه) دارند. رویدادها دایرههایی با مراکز باز هستند که به نشانگرهای داخلی اجازه میدهند تا محرکها یا نتایج مختلف را متمایز کنند. سه نوع رویداد وجود دارد، بر اساس اینکه چه زمانی بر جریان تأثیر میگذارند: شروع، متوسط و پایان. | Event رویداد | |
همانطور که از نام آن پیداست، رویداد Start نشان می دهد که یک فرآیند خاص (به صفحه 238 مراجعه کنید) یا رقص (به صفحه 339 مراجعه کنید) از کجا شروع می شود. | Start شروع | |
رویدادهای میانی بین یک رویداد شروع و یک رویداد پایانی رخ می دهند. آنها بر جریان فرآیند (به صفحه 249 مراجعه کنید) یا رقص (به صفحه 341 مراجعه کنید) تأثیر میگذارند، اما روند را شروع یا (مستقیما) خاتمه نمیدهند. | Intermediate حد واسط | |
همانطور که از نام آن پیداست، رویداد پایان نشان می دهد که یک فرآیند (به صفحه 246 مراجعه کنید) یا رقص (به صفحه 343 مراجعه کنید) به کجا ختم می شود. | End جریان دنباله ای | |
شروع و برخی از رویدادهای میانی دارای «محرکهایی» هستند که علت رویداد را مشخص میکنند (به بخش با عنوان «رویداد شروع» در صفحه 238 و بخش «رویداد میانی» در صفحه 249 مراجعه کنید). راه های متعددی وجود دارد که می توان این رویدادها را تحریک کرد. رویدادهای پایانی ممکن است یک «نتیجه» را تعریف کنند که نتیجه پایان یافتن مسیر جریان توالی است. رویدادهای شروع فقط میتوانند به (“گرفتن”) یک ماشه واکنش نشان دهند. رویدادهای پایانی فقط می توانند یک نتیجه ایجاد کنند («پرتاب»). رویدادهای میانی می توانند ماشه ها را بگیرند یا پرتاب کنند. برای رویدادها، ماشههایی که میگیرند، نشانگرها پر نشدهاند، و برای ماشهها و نتایجی که پرتاب میشوند، نشانگرها پر میشوند. علاوه بر این، برخی از رویدادها، که برای قطع کردن فعالیتها در BPMN 1.1 استفاده میشدند، اکنون میتوانند در حالتی استفاده شوند که قطع نمیشود. مرز این رویدادها شکسته است (شکل سمت راست را ببینید). | Type Dimension (e.g., None, Message, Timer, Error, Cancel, Compensation, Conditional, Link, Signal, Multiple, Terminate.) نوع ابعاد (به عنوان مثال، هیچ، پیام، تایمر، خطا، لغو، جبران، شرطی، پیوند، سیگنال، چندگانه، خاتمه.) | |
فعالیت یک اصطلاح عمومی برای کاری است که شرکت انجام می دهد (به صفحه 151 مراجعه کنید) در یک فرآیند. یک Activity می تواند اتمی یا غیر اتمی (ترکیبی) باشد. انواع فعالیت هایی که بخشی از یک مدل فرآیند هستند عبارتند از: زیر فرآیند و وظیفه که مستطیل های گرد هستند. فعالیتها هم در فرآیندهای استاندارد و هم در رقص استفاده میشوند. | Activity فعالیت | |
Task یک فعالیت اتمی است که در یک فرآیند گنجانده شده است (به صفحه 156 مراجعه کنید). یک Task زمانی استفاده می شود که کار در Process به سطح دقیق تری از جزئیات فرآیند تجزیه نشده باشد. | Task (Atomic) وظیفه (اتمی) | |
یک کار رقص یک فعالیت اتمی در یک رقص است (صفحه 323 را ببینید). این مجموعه ای از یک (1) یا چند تبادل پیام را نشان می دهد. هر کار رقص شامل دو (2) شرکت کننده است. نام کار رقص و هر یک از شرکتکنندگان در نوارهای مختلفی که نماد گرافیکی شکل را تشکیل میدهند، نمایش داده میشوند. دو (2) یا بیشتر باند شرکت کننده و یک گروه نام وظیفه وجود دارد. | Choreography Task وظیفه رقص | |
چهار شکل بعدی را ببینید | یک فرآیند فرعی یک فعالیت ترکیبی است که در یک فرآیند (به صفحه 173) یا رقص (به صفحه 328 مراجعه کنید) گنجانده شده است. از این جهت مرکب است که میتوان آن را از طریق مجموعهای از فعالیتهای فرعی به سطح جزئیتری (یک فرآیند یا رقص) تقسیم کرد. | Process/Sub-Process (non-atomic) فرآیند/فرایند فرعی (غیر اتمی) |
جزئیات فرآیند فرعی در نمودار قابل مشاهده نیست (به صفحه 173 مراجعه کنید). علامت “بعلاوه” در مرکز پایین شکل نشان می دهد که Activity یک فرآیند فرعی است و دارای سطح پایین تری از جزئیات است. | Collapsed Sub-Process فرآیند فرعی فروپاشیده | |
مرز فرآیند فرعی گسترش یافته و جزئیات (یک فرآیند) در محدوده آن قابل مشاهده است (صفحه 173 را ببینید). توجه داشته باشید که Sequence Flow نمی تواند از مرز یک Sub-Process عبور کند. | Expanded Sub-Process فرآیند فرعی گسترش یافته | |
جزئیات رقص فرعی در نمودار قابل مشاهده نیست (به صفحه 328 مراجعه کنید). علامت “بعلاوه” در مرکز پایین نوار نام وظیفه شکل نشان می دهد که فعالیت یک فرآیند فرعی است و دارای سطح پایین تری از جزئیات است. | Collapsed Sub- Choreography رقص فرعی فروپاشیده | |
مرز رقص فرعی گسترش یافته و جزئیات (یک رقص) در محدوده آن قابل مشاهده است (صفحه 328 را ببینید). توجه داشته باشید که سکانسها نمیتوانند از مرز یک رقص فرعی عبور کنند. | Expanded Sub- Choreography رقص فرعی گسترده | |
یک دروازه برای کنترل واگرایی و همگرایی جریان های دنباله ای در یک فرآیند (به صفحه 287) و در یک رقص (به صفحه 344 مراجعه کنید) استفاده می شود. بنابراین، انشعاب، دوشاخه، ادغام و پیوستن مسیرها را تعیین می کند. نشانگرهای داخلی نوع کنترل رفتار را نشان خواهند داد (به زیر مراجعه کنید). | Gateway دروازه | |
نمادهای درون شکل الماسی Gateway نوع رفتار کنترل جریان را نشان می دهد. انواع کنترل عبارتند از: • تصمیم انحصاری و ادغام. هم Exclusive (به صفحه 290 مراجعه کنید) و هم مبتنی بر رویداد (به صفحه 297 مراجعه کنید) تصمیمات انحصاری را انجام می دهند و ادغام Exclusive را می توان با یا بدون نشانگر “X” نشان داد. • دروازه های مبتنی بر رویداد و موازی مبتنی بر رویداد می توانند نمونه جدیدی از فرآیند را شروع کنند. • تصمیم گیری و ادغام دروازه فراگیر (به صفحه 292 مراجعه کنید). • دروازه مجتمع — شرایط و موقعیت های پیچیده (به عنوان مثال، 3 از 5، صفحه 295). • انشعاب و اتصال دروازه موازی (به صفحه 293 مراجعه کنید). هر نوع کنترل بر جریان ورودی و خروجی تأثیر می گذارد. | Gateway Control Types انواع کنترل دروازه | |
هفت شکل بعدی را ببینید | یک جریان توالی برای نشان دادن ترتیب انجام فعالیت ها در یک فرآیند (به صفحه 97) و در یک رقص (به صفحه 320 مراجعه کنید) استفاده می شود. | Sequence Flow جریان دنباله ای |
جریان عادی به مسیرهای جریان دنباله ای اشاره دارد که از یک رویداد میانی متصل به مرز یک فعالیت شروع نمی شوند. | Normal Flow جریان عادی | |
جریان کنترل نشده به جریانی اطلاق می شود که تحت تاثیر هیچ شرایطی قرار نگیرد یا از یک دروازه عبور نکند. ساده ترین مثال از این یک جریان توالی منفرد است که دو فعالیت را به هم متصل می کند. این همچنین میتواند برای جریانهای دنبالهای متعددی که به یک فعالیت همگرا یا واگرا میشوند نیز اعمال شود. برای هر Sequence Flow کنترل نشده، یک نشانه از شی منبع از طریق Sequence Flow ها به شی مورد نظر جریان می یابد. | Uncontrolled flow جریان کنترل نشده | |
یک Sequence Flow میتواند یک عبارت شرطی داشته باشد که در زمان اجرا ارزیابی میشود تا مشخص شود آیا Sequence Flow استفاده میشود یا خیر (به عنوان مثال، آیا یک نشانه در جریان Sequence Flow حرکت میکند – صفحه 97 را ببینید). اگر جریان مشروط از یک Activity خارج شود، آنگاه جریان توالی یک الماس کوچک در ابتدای کانکتور خواهد داشت (شکل سمت راست را ببینید). اگر جریان مشروط از یک Gateway خارج شود، آنگاه خط یک مینی الماس نخواهد داشت (شکل در ردیف بالا را ببینید). | Conditional flow جریان مشروط | |
برای دروازه های انحصاری مبتنی بر داده یا دروازه های فراگیر، یک نوع جریان، جریان شرط پیش فرض است (به صفحه 97 مراجعه کنید). این جریان تنها در صورتی استفاده می شود که تمام جریان های مشروط خروجی دیگر در زمان اجرا درست نباشد. این Sequence Flow ها دارای یک اسلش مورب خواهند بود که به ابتدای کانکتور اضافه می شود (شکل سمت راست را ببینید). | Default flow جریان پیش فرض | |
جریان استثنا خارج از جریان عادی فرآیند رخ می دهد و بر اساس یک رویداد میانی متصل به مرز یک فعالیت است که در طول اجرای فرآیند رخ می دهد (به صفحه 287 مراجعه کنید). | Exception Flow جریان استثنایی | |
یک جریان پیام برای نشان دادن جریان پیام ها بین دو شرکت کننده که آماده ارسال و دریافت آنها هستند استفاده می شود (صفحه 120 را ببینید). در BPMN، دو Pool مجزا در یک نمودار همکاری نشان دهنده دو شرکت کننده خواهند بود (به عنوان مثال، PartnerEntities و/یا PartnerRoles). | Message Flow جریان پیام | |
انجمن جبران خسارت خارج از جریان عادی فرآیند رخ می دهد و بر اساس یک رویداد میانی جبران خسارت است که از طریق شکست یک تراکنش یا یک رویداد جبران خسارت ایجاد می شود (به صفحه 302 مراجعه کنید). هدف انجمن باید به عنوان یک فعالیت جبرانی مشخص شود. | Compensation Association انجمن جبران خسارت | |
اشیاء داده اطلاعاتی در مورد آنچه که فعالیت ها برای انجام نیاز دارند و/یا آنچه را که تولید می کنند ارائه می دهند (به صفحه 205 مراجعه کنید)، اشیاء داده می توانند یک شی منفرد یا مجموعه ای از اشیاء را نشان دهند. دادههای ورودی و خروجی دادهها اطلاعات یکسانی را برای فرآیندها فراهم میکنند. | Data Object شی داده | |
از یک پیام برای نشان دادن محتوای ارتباط بین دو شرکت کننده استفاده می شود (همانطور که توسط یک PartnerRole تجاری یا یک شریک تجاری تعریف شده است – به صفحه 93 مراجعه کنید). | Message پیام | |
BPMN از اصطلاح “fork” برای اشاره به تقسیم یک مسیر به دو یا چند مسیر موازی (همچنین به عنوان AND-Split شناخته می شود) استفاده می کند. این مکانی در فرآیند است که در آن فعالیت ها می توانند به طور همزمان انجام شوند، نه متوالی. دو گزینه وجود دارد: • جریان های توالی خروجی چندگانه را می توان استفاده کرد (شکل بالا سمت راست را ببینید). این نشان می دهد که جریان “کنترل نشده” روش ترجیحی برای اکثر موقعیت ها است. • می توان از دروازه موازی استفاده کرد (شکل پایین سمت راست را ببینید). این به ندرت استفاده می شود، معمولاً در ترکیب با سایر دروازه ها. | Fork چنگال | |
BPMN از اصطلاح “پیوستن” برای اشاره به ترکیب دو یا چند مسیر موازی در یک مسیر (همچنین به عنوان AND-Join یا همگام سازی شناخته می شود) استفاده می کند. یک دروازه موازی برای نشان دادن پیوستن چندین جریان توالی استفاده می شود. | Join پیوستن | |
پنج ردیف بعدی را ببینید. | تصمیمها دروازههایی در یک فرآیند (به صفحه 287 مراجعه کنید) یا یک رقص (نگاه کنید به صفحه 344) هستند که در آن جریان کنترل میتواند یک یا چند مسیر جایگزین را طی کند. | Decision, Branching Point تصمیم، نقطه انشعاب |
این تصمیم یک نقطه انشعاب را نشان می دهد که در آن گزینه های جایگزین بر اساس عبارات شرطی موجود در جریان های دنباله خروجی هستند (به صفحه 290 یا صفحه 345 مراجعه کنید). فقط یکی از گزینه های جایگزین انتخاب خواهد شد. | Exclusiv انحصاری | |
این تصمیم یک نقطه انشعاب را نشان می دهد که در آن گزینه های جایگزین بر اساس رویدادی است که در آن نقطه از فرآیند رخ می دهد (به صفحه 297 مراجعه کنید) یا رقص (به صفحه 350 مراجعه کنید). رویداد خاص، معمولاً دریافت یک پیام، تعیین میکند که کدام یک از مسیرها طی خواهد شد. می توان از انواع دیگر رویدادها مانند تایمر استفاده کرد. فقط یکی از گزینه های جایگزین انتخاب خواهد شد. دو گزینه برای دریافت پیام وجود دارد: • می توان از Tasks of Type Receive استفاده کرد (شکل بالا سمت راست را ببینید). • می توان از رویدادهای میانی نوع پیام استفاده کرد (شکل پایین سمت راست را ببینید). | Event-Based مبتنی بر رویداد | |
این تصمیم یک نقطه انشعاب را نشان میدهد که در آن گزینههای جایگزین بر اساس عبارات شرطی موجود در جریانهای دنباله خروجی هستند (به صفحه 292 مراجعه کنید). به نوعی این یک گروهبندی از تصمیمهای باینری مستقل (بله/خیر) مرتبط است. از آنجایی که هر مسیر مستقل است، تمام ترکیب مسیرها ممکن است از صفر تا همه گرفته شود. اما باید طوری طراحی شود که حداقل یک مسیر طی شود. برای اطمینان از اینکه حداقل یک مسیر طی شده است، می توان از یک شرط پیش فرض استفاده کرد. دو نسخه از این نوع تصمیم وجود دارد: • اولین مورد از مجموعه ای از جریان های توالی شرطی استفاده می کند که با الماس های کوچک مشخص شده اند (شکل بالا سمت راست را ببینید). • دومی از یک دروازه فراگیر استفاده می کند (تصویر پایین سمت راست را ببینید). | Inclusive شامل | |
BPMN از اصطلاح “ادغام” برای اشاره به ترکیب انحصاری دو یا چند مسیر در یک مسیر (همچنین به عنوان OR-Join شناخته می شود) استفاده می کند. یک دروازه انحصاری ادغام برای نشان دادن ادغام چندین جریان توالی استفاده می شود (شکل بالا را ببینید تا سمت راست).اگر تمام جریان ورودی جایگزین باشد، در این صورت به Gateway نیازی نیست. یعنی جریان کنترل نشده همان رفتار را ارائه می دهد (شکل پایین را در سمت راست ببینید). | Merging ادغام | |
دو شکل بعدی را ببینید | BPMN دو مکانیسم برای حلقه زدن در یک فرآیند فراهم می کند. | Looping حلقه زدن |
ویژگی های Tasks و Sub-Processes تعیین می کنند که آیا آنها یک بار تکرار شده یا انجام می شوند (به صفحه 190 مراجعه کنید). دو نوع حلقه وجود دارد: استاندارد و چند نمونه. یک نشانگر حلقه کوچک در مرکز پایین فعالیت نمایش داده می شود. | Activity Looping حلقه فعالیت | |
حلقهها را میتوان با اتصال یک Sequence Flow به یک شی «بالادست» ایجاد کرد. اگر آن شیء دارای یک جریان توالی خروجی باشد که به یک سری از جریان های توالی دیگر منتهی می شود، یک شیء بالادست در نظر گرفته می شود، که آخرین آنها یک جریان توالی ورودی برای شی اصلی است. | Sequence Flow Looping دنباله جریان حلقه |